Bezpieczne korzystanie z TIK - warsztaty

Wstęp - prezentacja

Zadanie 1 - Historie, emocje, skutki, przygotowanie nauczycieli do wykonania tego samego ćwiczenia ze swoimi uczniami.

Każdy dostaje kartkę z opisem do ręki. Czyta, następnie z sąsiadem wpisuje emocje i skutki.
Proszę przeczytać opis 4 przypadków i wraz z sąsiadem (grupa 2 osobowa) napisać obok jakie emocje towarzyszą bohaterom opowiadań, i jakie mogą być dla niego możliwe skutki w przyszłości. Następnie każda grupa odczyta swoje wpisy.

Zadanie 2 - Jestem bezpieczny w sieci, przygotowanie nauczycieli do wykonania tego samego ćwiczenia ze swoimi uczniami.

Na podstawie opracowania „Lekcja bezpieczeństwa – scenariusz zajęć”, Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Rozdajemy każdemu kartkę.
Oglądamy 4 filmiki (każdy pokazuje jakiś problem związany z aktywnością uczniów w sieci) i do każdego z nich sformułować dwie najważniejsze zasady bezpieczeństwa. związane z obejrzaną sytuacją. (Praca w grupach 2 osobowych). Na koniec każda grupa czyta napisane przez siebie zasady.

I film - „Historia Kosia” (1 min 30 s),
II film - „Historia Wiki” (1 min 20 s),
III film - „Historia Kamy” (1 min 30 s),
IV film - „Historia Ojka” (1 min 35 s),

Zadanie 3 - Przepisy prawa, przygotowanie nauczycieli do wykonania tego samego ćwiczenia ze swoimi uczniami.

Praca w grupach dwuosobowych, każda grupa dostaje kartkę z 6ma problemami, 1sza strona z linku oraz pocięte pozostałe strony.
Proszę do poniższych 6 przedstawionych problemów dopisać, które artykuły Kodeksu Karnego zostały prawdopodobnie naruszone, można wpisywać bezpośrednio numer z KK lub numer z przedstawionego zestawu artykułów.
Link do wydrukowania kartek

Na koniec zostaną rozdane kartki do samodzielnego sprawdzenia kartkę z prawidłowymi odpowiedziami.

Zadanie 4 - przypadki cyberprzemocy. Dodatkowe zadanie, w którym nauczyciel tworzy padlet do wspólnej edycji dla uczniów, zaś oni znajdują w sieci ciekawe filmy dotyczące zjawiska cyberprzemocy i/lub bezpieczeństwa w sieci i umieszczają posty na padlecie. Wszyscy uczniowie mogą się z nimi zapoznać, a nauczyciel może wywołać dyskusję na temat bezpieczeństwa.

Polskie badanie EduKids Online 2018

Raport z badania Nastolatki 3.0

Wystąpienie na konferencji w OEIiZK p. Agnieszki Wrońskiej
Patotreści w Internecie - nauczyciele zobaczcie i podajcie rodzicom. Przeczytajcie też raport.