Prezentacja na konferencje WCIES
Przebyta droga:
Informacja z 20 lipca 2015 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że Rada ds. Informatyzacji Edukacji – organ pomocniczy Ministra Edukacji Narodowej, ogłasza otwarte konsultacje przygotowanego przez nią Projektu zmian w podstawie programowej zajęć komputerowych w szkole podstawowej oraz informatyki w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.
Głównym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie powszechnego nauczania programowania, które staje się kompetencją kluczową XXI wieku, do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej.
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok 2017/2018
4. Prowadzimy dwa szkolenia dotyczące doradztwa zawodowego:
- ABC o doradztwie edukacyjno-zawodowym dla wychowawców,
- Poradnictwo zawodowe w szkole branżowej wspierane TIK
3. Bezpieczeństwo w internecie, czyli zapisy dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego w nowej podstawie programowej dla szkół podstawowych, od 1 września 2017 r.
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego
Podpisanie, 14 lutego 2017 rozporządzenia
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. - tu pobranie DzU.
Załącznik 1 jest pp wychowania przedszkolnego i tam na str.7 w punkcie 19 jest odniesienie do nowych technologii.
Załącznik 2 dla szkoły podstawowej zaczyna się od strony 11. Warto się przyjrzeć celom, a szczególnie 4, 5 i 9.
Załącznik 2 dla szkoły podstawowej zaczyna się od strony 11. Warto się przyjrzeć celom, a szczególnie 4, 5 i 9.
Na str. 14 zapis: Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz
organizacja i zarządzanie projektami.
organizacja i zarządzanie projektami.
A następnie na str 15:
Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno--komunikacyjnych.
Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1).
Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1).
W I etapie edukacyjnym: klasach I - III - edukacja wczesnoszkolna
zapisano na str. 17, że do zadań szkoły na tym etapie należy:
6) zapewnienie dostępu do wartościowych, w kontekście rozwoju ucznia, źródeł informacji i nowoczesnych technologii;
W II etapie edukacyjnym: klasy IV - VI, najpierw od str. 18 omówiono ogólnie przedmioty, przy czym najważniejsze dla nas są zapisy w przedmiocie Informatyka na str. 27
Ponownie od str. 31 rozpisano cele kształcenia i treści dla I etapu edukacyjnego: klas I - III, edukacji wczesnoszkolnej
Cele kształcenia zostały zapisane w 4 zakresach i w zakresie III - społecznego obszaru rozwoju zapisano na str. 32 w punkcie
5) umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii;
oraz
W IV. W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
---
11) umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych, muzycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii;
---
Dalej na str. 39 i 41
Na str. 42 i 43 są zapisy:
V. Edukacja plastyczna
---
9) tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej, np. plakaty, ulotki i inne wytwory.
3. Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych. Uczeń:
1) nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę, w tym dziedziny sztuki użytkowej, np. meblarstwo, tkactwo, ceramikę, hafciarstwo, architekturę, grafikę komputerową;
1) nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę, w tym dziedziny sztuki użytkowej, np. meblarstwo, tkactwo, ceramikę, hafciarstwo, architekturę, grafikę komputerową;
---
Warto spojrzeć na str. 44 i Edukację informatyczną.
W warunkach i sposobie realizacji dla edukacji wczesnoszkolnej na str. 49 zapisano:
11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Bardzo ważne zapisy na str. 57
II Etap edukacyjny: Klasy IV - VIII, zapisy od str. 59
Język polski
Cele kształcenia - wymagania ogólne
----
IV. Samokształcenie. (str. 60)
6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
KLASY IV–VI
str. 64
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
------
6) rozróżnia współczesne formy komunikatów (np. e-mail, SMS) i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej;
----
IV. Samokształcenie. Uczeń:
----
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań
KLASY VII i VIII
str. 68
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1) rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji;
---
4) uczestniczy w projektach edukacyjnych (np. tworzy różnorodne prezentacje, projekty wystaw, realizuje krótkie filmy z wykorzystaniem technologii multimedialnych);
Język obcy nowożytny
str. 72
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
str. 73
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e-mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
str. 75
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno--komunikacyjnych.
Potem są kolejne wersje od str. 75 i na str. 81 w warunkach i sposobie realizacji jest wspomnienie pracy z urządzeniami mobilnymi
Historia
str. 103 w warunkach i sposobie realizacji jest zapis:
Powinny to być zarówno klasyczne metody, jak: opis, pogadanka czy wykład, jak i metody aktywizujące, oparte na działaniu, np. przygotowanie prezentacji komputerowych, zajęcia z tablicą interaktywną, tworzenie programów multimedialnych, filmy, praca z mapą, gry dydaktyczne, inscenizacje, przedstawienia.
Podobnie w wiedzy o społeczeństwie na str. 110
Przyroda, str. 111
Geografia str. 116 i w warunkach realizacji str. 129
Chemia w celach str. 143
Fizyka - nic
Matematyka - nic, ale należy spojrzeć na zadania na str. 173 i 174
Informatyka str. 175 - 180, warto zwracać uwagę na zapis na str. 180:
W związku z powyższym dotychczas zdobyte wiedza i umiejętności informatyczne są rozwijane i poszerzane oraz stawiane są pierwsze kroki w tekstowym języku programowania.
Przy użyciu dostępnego oprogramowania uczniowie realizują projekty i rozwijają kompetencje zespołowego rozwiązywania problemów pochodzących z różnych dziedzin.
Podczas zajęć każdy uczeń powinien mieć do swojej dyspozycji osobny komputer z dostępem do internetu i odpowiednim oprogramowaniem. W trakcie prac nad projektami (indywidualnymi lub zespołowymi) uczniowie powinni mieć również możliwość korzystania z komputerów lub innych urządzeń cyfrowych, w zależności od potrzeb wynikających
z charakteru zajęć, realizowanych celów i tematów.
Przy użyciu dostępnego oprogramowania uczniowie realizują projekty i rozwijają kompetencje zespołowego rozwiązywania problemów pochodzących z różnych dziedzin.
Podczas zajęć każdy uczeń powinien mieć do swojej dyspozycji osobny komputer z dostępem do internetu i odpowiednim oprogramowaniem. W trakcie prac nad projektami (indywidualnymi lub zespołowymi) uczniowie powinni mieć również możliwość korzystania z komputerów lub innych urządzeń cyfrowych, w zależności od potrzeb wynikających
z charakteru zajęć, realizowanych celów i tematów.
A w niej zapisy dot. bezpieczeństwa str. 177 i 179
Etyka, str. 205:
6) podaje przykłady właściwego i niewłaściwego wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjnych;
Jeszcze w załączniku 3 - PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH
str. 224, 226 oraz 232
Bezpieczeństwo cyfrowe ucznia w nowej podstawie programowej